Pensum
PENSUM B2 FRILUFTSLIV Oppdatert 17.8.2016
1. Friluftsliv bre, fjell og naturkjennskap (15 sp)
ID3 – 206
Botanikk/
vegetasjonsøkologi:
Bjerkely, H., J. (2011). Norske naturtyper - økologi og mangfold. Universitetsforlaget.
Kristoffersen, T. (2007). Det blomstrende fjellet. Bergen: Vigmostad og Bjørke.
Geologi:
Trømborg, D. (2007). Geologi
og landformer i Norge. Landbruksforlaget, Oslo.
Brelære:
Nesje, A. (2012). Brelære. 2.utg. Høyskoleforlaget AS.
Kristiansand.
Haslene, S. (2008). Breboka.
Håndbok i brevandring. Den Norske Turistforening. Oslo
Ekskursjoner kano/kajakk:
Augestad, T. (2011).
Kroppsliggjort kunnskap og livredning i vann. Hjelpekorps, 2, s. 8-13.
Mytting, I., &
Bischoff, A. (2008). Friluftsliv. Kap
11. s. 169-191. (Bok pensum B1).
Ekholm, S. (2012).
Kajakkhåndboken. Over 200 tips og råd som
gjør deg til en betre padler. Gyldendal, (Norsk utgave). s. 8 – 89.
2. Friluftslivspedagogikk (15
sp) ID3 -207
Uteskole:
Jordet,
A. N. (2010). Klasserommet utenfor. Cappelen
Damm akademiske forlag (KJØP)
Fiskum,
T.A., & Husby, J.A (red). (2014). Uteskole didaktikk. Ta fagene med ut.
Oslo: Cappelen
Damm AS. Kap, 5, 10 og 11. (I BOLK)
Kunnskapsløftet
(2005). Læreplan for grunnskolen og videregående opplæring. Hentet: 19.08.20014. http://www.udir.no/. Læreplaner – søk deretter på fag og
trinn.
Friluftslivsveiledning:
Bentsen, P., Andkjær, S., & Ejbye-Ernst,
N. (2009). Friluftsliv. Natur, samfund og pædagogik..
Munksgaard Danmark, København. (I BOLK)
Horgen, A. (2010). Friluftslivsveiledning
Vinterstid. Høyskoleforlaget,
Oslo. Kap 1. (Bok, er
også pensum på vinterfriluftsliv, KJØP).
Illeris,
K. (2012). Læring.Gyldendal Norsk
Forlag AS. (Kapittel 3, s.39-48, Kapittel 5, s. 73-
88, Kapittel 7, s. 124-143, s. 154). (I BOLK)
Lave, J. &
Wenger, E. (2000). I Illeris, Knud. Tekster
om læring. Fredriksberg:
Roskilde
Universitetsforlag. (I BOLK)
Tordsson, B. (2014). Perspektiv på friluftslivets pædagogikk. København: Books on
Demand. (KJØP)
Vikene, O. L. (2014).Situasjonsbestemt
ledelse av studentgrupper i friluftsliv. Acta
Didactica Norge. Vol. 8 Nr. 1 Art. 4. Hentes på: https://www.journals.uio.no/index.php/adno/article/view/1096/975
Gruppe og tryggleik:
Bentsen, P, Andkjær,
S og Ejbye-Ernst, N (2009). Friluftsliv. Natur, samfund og pædagogik.
Munksgaard Danmark, København. Kapittel 11. (I
BOLK)
Dahl, L. (2015 i trykk). Ulykker i friluftsliv
på videregående skole. Hva kan forskningen lære
oss? Rapport
fra konferansen Forskning i Friluft 2015. Lillehammer: Norsk Friluftsliv.
Attarian,
A. (2012). Risk management in outdoor and
adventure programs. Scenarios of
accidents, incidents
and misadventures. Leeds:
Human Kinetics. (KJØP)
Horgen, A. (2010). Friluftslivsveiledning Vinterstid. Høyskoleforlaget, Oslo. Side 18
– 44,
side 94-101,
side 223-230 og side 313-323. (Se ovenfor, er
også pensum på
vinterfriluftsliv, KJØP).
Bjerke, T. & Svebak, S.(1997). Psykologi
for høyskolen. Ad Notam Gyldendal AS. Kap. 7.
(I BOLK)
Hardman, D. (2009). Judgment and decision making. Psychological perspectives. West
Sussex: Blackwell Publishing. Side 134-145. (I
BOLK)
Mytting, I.
(2007). Retorikk eller didaktikk. I Sookermany, A. M. (red.) Veglederen. Et
festskrift til Nils
Faarlund. Aschehoug. Side
227-235. (I BOLK)
Kommentarer
Legg inn en kommentar