Pensum

PENSUM B2 FRILUFTSLIV            Oppdatert 17.8.2016



1. Friluftsliv bre, fjell og naturkjennskap (15 sp) ID3 – 206

Botanikk/ vegetasjonsøkologi:         
Bjerkely, H., J. (2011). Norske naturtyper - økologi og mangfold. Universitetsforlaget.

Kristoffersen, T. (2007). Det blomstrende fjellet. Bergen: Vigmostad og Bjørke.

Geologi:
Trømborg, D. (2007). Geologi og landformer i Norge. Landbruksforlaget, Oslo.

Brelære:
Nesje, A. (2012). Brelære. 2.utg. Høyskoleforlaget AS. Kristiansand.
Haslene, S. (2008). Breboka. Håndbok i brevandring. Den Norske Turistforening. Oslo

Ekskursjoner kano/kajakk:
Augestad, T. (2011). Kroppsliggjort kunnskap og livredning i vann. Hjelpekorps, 2, s. 8-13.

Mytting, I., & Bischoff, A. (2008). Friluftsliv. Kap 11. s. 169-191. (Bok pensum B1).

Ekholm, S. (2012). Kajakkhåndboken. Over 200 tips og råd som gjør deg til en betre padler. Gyldendal, (Norsk utgave). s. 8 – 89.



2. Friluftslivspedagogikk (15 sp) ID3 -207
Uteskole:
Jordet, A. N. (2010). Klasserommet utenfor. Cappelen Damm akademiske forlag (KJØP)

Fiskum, T.A., & Husby, J.A (red). (2014). Uteskole didaktikk. Ta fagene med ut. Oslo: Cappelen     
            Damm AS. Kap, 5, 10 og 11. (I BOLK)

Kunnskapsløftet (2005). Læreplan for grunnskolen og videregående opplæring. Hentet:        19.08.20014.            http://www.udir.no/. Læreplaner – søk deretter på fag og trinn.







Friluftslivsveiledning:
Bentsen, P., Andkjær, S., & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsliv. Natur, samfund og          pædagogik.. Munksgaard Danmark, København. (I BOLK)

Horgen, A. (2010). Friluftslivsveiledning Vinterstid. Høyskoleforlaget, Oslo. Kap 1. (Bok, er
også pensum på vinterfriluftsliv, KJØP).

Illeris, K. (2012). Læring.Gyldendal Norsk Forlag AS. (Kapittel 3, s.39-48, Kapittel 5, s. 73-
            88, Kapittel 7, s. 124-143, s. 154). (I BOLK)

Lave, J. & Wenger, E. (2000). I Illeris, Knud. Tekster om læring. Fredriksberg:
            Roskilde Universitetsforlag. (I BOLK)

Tordsson, B. (2014). Perspektiv på friluftslivets pædagogikk. København: Books on          
            Demand. (KJØP)

Vikene, O. L. (2014).Situasjonsbestemt ledelse av studentgrupper i friluftsliv. Acta
Didactica Norge. Vol. 8 Nr. 1 Art. 4. Hentes på: https://www.journals.uio.no/index.php/adno/article/view/1096/975


Gruppe og tryggleik:
Bentsen, P, Andkjær, S og Ejbye-Ernst, N (2009). Friluftsliv. Natur, samfund og pædagogik.
Munksgaard Danmark, København. Kapittel 11. (I BOLK)

Dahl, L. (2015 i trykk). Ulykker i friluftsliv på videregående skole. Hva kan forskningen lære
           oss? Rapport fra konferansen Forskning i Friluft 2015. Lillehammer: Norsk Friluftsliv.             
Attarian, A. (2012). Risk management in outdoor and adventure programs. Scenarios of
accidents, incidents and misadventures. Leeds: Human Kinetics. (KJØP)

Horgen, A. (2010). Friluftslivsveiledning Vinterstid. Høyskoleforlaget, Oslo. Side 18 – 44,
side 94-101, side 223-230 og side 313-323. (Se ovenfor, er
også pensum på vinterfriluftsliv, KJØP).

Bjerke, T. & Svebak, S.(1997).  Psykologi for høyskolen. Ad Notam Gyldendal AS. Kap. 7.
(I BOLK)

Hardman, D. (2009). Judgment and decision making. Psychological perspectives. West
Sussex: Blackwell Publishing. Side 134-145. (I BOLK)

Mytting, I. (2007). Retorikk eller didaktikk. I Sookermany, A. M. (red.) Veglederen. Et
festskrift til Nils Faarlund.  Aschehoug. Side 227-235. (I BOLK)






Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Første tur! Kano/Kajakk med masse hygge

Klatring på Kvam

Breundervisning Jostedalen